måndag 4 augusti 2014

Revansch

Klockan ringer tidigt, havet ligger som en spegel och solen tittar fram mellan molnen som börjar spricka upp.

Det kommer bli ytterligare en fin dag på Koster och framförallt är det dags för revansch.
Våra ack så goa båtgrannar har haft tung mobbing mot mig efter att kommit hem från fisketurer tomhänt….Dem menar på att jag kan få korv av dem så slipper jag slösa bränsle.
MEN idag, idag ska jag visa dem vart skåpet ska stå!
Djupkurvor på sjökortet studerades noggrant igår och en perfekt plats funnen för nätet, det bara att hämta in och jag är segerviss.
Hade med mig William ut som rorsman och han börjar bli riktigt duktig på att hantera båt och motor även under relativt komplicerade övningar som utläggning av nät.
  • Wille back
  • puff fram
  • back
  • håll still….
Wille gillar inte att stressa, han är mycket mer laid back, men det här klarade han galant!

Fem välmatade krabbor, en Bergtunga och en Rödspotta blev dagens fångst
Nätet är hämtat och vilken plats jag fann, halva nätet fullt med krabbor och resten med alla möjliga plattfiskar, rödspotta, flundra och tunga…vilket vatten och vilken artrikedom.
Tyvärr var plattfiskarna lite små så jag släppte tillbaka alla utom två. En vacker Bergtunga och en Rödspotta., blir mums till lunch. Helstekta i pannan….lyx!

Tror mig ha kommit på hur och var man ska lägga sina nät för bästa resultat, ska bli spännande att se om det stämmer framöver.

Molnen har spruckit upp, himlen är blå och solen värmer gott…..Idag ska jag gå under epitet "Den blonde storfiskarn" …….ska bara väcka dem :)

onsdag 23 juli 2014

Göteborg - Laesö 50 nm

Party-animals :)

Även onsdagen bjöd på strålande solsken och ljumna vindar. Vi vaknade tidigt för att sjösäkra båten och invänta ett intressant möte vi hade inbokat klockan nio.
Badsugna som aldrig förr kom vi iväg från Lilla Bommen vid 10:30 och räknade med att ta de femtio sjömilen på mellan 2-3 timmar. I inloppet till Göteborg mötte vi Stena Line, det är en mäktig känsla när man passerar så nära dem och inser hur liten man är…
Vi lämnade svenska kusten efter att ha sniffat in Vinga på nära håll.
Väl efter det sattes kurs mot Laesö och autopiloten kopplades in. Någonstans halvvägs över kom ett antal tumlare och simmade förbi oss i motsatt riktning. För oss är det andra gången vi ser tumlade och det har varit lika magiska ögonblick båda gångerna.
Det är väldans grunt runt Laesö så vi valde att gå med god marginal runt ön tills det var dags att gira in vid prickarna. Ön har extremt låg profil så man siktar inte land förrän man kommer riktigt nära.
Väl i inloppet vid hamnen ser vi att det är ordentligt packat med båtar och inte en ledig plats kvar så långt ögat kan nå i de yttre delarna. Tre, fyra och fem båtar i bredd gjorde passagen in till den inre hamnbassängen extremt smal, men vi hade inget annat val än att trycka oss in.  Det var lika fullt där inne, men vi blev invinkade av en annan Nord West längst in i smeten.
Det var en perfekt plats och senare under eftermiddagen fick vi ytterligare sällskap utanpå oss av 4 båtar.
När vi tyckte det var fullt låg ca 200st båtar i hamnen, vi fick senare höra att hamnkapten pressat in 300 båtar och att dem aldrig nekat någon båt plats på Laesö. Så sett är Danmark fantastiskt, det finns inga problem, bara möjligheter!!
Närmast oss hamnade i alla fall en Forbina 40 med familjen Frjöd ombord vilket skulle visa sig bli till 3 dagar av underbar bekantskap.
När vi väl lärt oss prata Trollhättska njöt vi varenda sekund!
Forbinaägare är verkligen fina människor, lite mer dansband än NordWest, men mer generösa och fullt ös hela tiden...….jo men, di gamle vet hur man svingar en sejdel :)
N
är furir Frjöd och Mai-Viis andra vänner från ytterligare en Forbina 40 dök upp var lyckan total. Sicka härliga människor, tidigare flygaresset Sten, Dansbandskungen Janne, maratondrottningen Marie och den skönsjungande discodrottningen Helena
Middag uppe på Havnebakken och sedan fullt drag fram till två på natten då jag efter att ha sett kudden snusade in och somnade.

Varmt i vattnet, över 24 grader och helt underbart

Visad respekt och gästflaggan uppe

Laesöfärjan

badbrudar

tisdag 22 juli 2014

Geocaching, fina vänner och fula fiskar

Jag kan bara komma på en brist med Göteborgs hamn och det är att det inte finns någon badplats i närheten, bortser man från det så får Lilla Bommen 10 av 10 möjliga poäng.
Hamnen ligger så centralt det bara kan bli, håller extremt hög standard och med en (grännamått) gigantisk park för kidzen att hänga vid. Ramp, studsmattor, roliga speglar och mycket annat.
För att vara så centralt i en storstad har det varit förvånansvärt lugnt i omgivningen, inget stök eller oljud.
Det var första gången jag var i Göteborg så länge och vi har hunnit med massor av utflykter och aktiviteter, men framförallt kommer jag minnas en nästan magisk kväll tillsammans med Roger, Tina och Elise.
När tjejerna på måndagen drog iväg på shopping, gick Wille och jag på skattjakt  med hjälp av Geocaching. Det var otroligt spännande och Göteborg verkligen kryllar av gömda skatter. Vi lyckades på några timmar lokalisera fem stycken skatter innan värmen tog ut sin rätt och vi fick vända om.
Under kvällen kom Roger, Tina och Elise på besök, första intryckte blev något pinsamt då Katja låg och sov och jag stod i duschen ovetandes om att våra gäster redan satt på Fly och väntade, speciellt som det var första gången vi träffade Tina och Elise. Som tur var tog dem inte illa upp och vi hade en fantastiskt trevlig kväll. Kidzen hängde bra ihop, vi beställde utsökt Indisk mat som jag inte ätit på säkert sju, åtta år. Tur att Roger var en mästare på vilka rätter vi skulle beställa. Måste säga att det var som en explosion av smaker i munnen och till å med Wille lyckades smaka på alla olika rätter vi hade med oss.
Senare under kvällen flög vi i parken med en drönare vilket drog mycket folk och uppmärksamhet. Det roliga var att alla inklusive Elise och William också flög.
Vi rundade av aftonen sent på natten, klockan blev nog närmare tvåsnåret och efter det fick jag för mig att gå på tur och ta lite nattfotografier.
8 välsmakande ölsorter.

Tisdagen bjöd även den på strålande solsken och efter frukost vandrade vi iväg mot Slottsskogen och Naturhistoriska museet. Den promenaden som kanske inte är mer än 5 kilometer kändes mot slutet oerhört lång.
Lunch intogs på en mysig Italiensk delikatessbutik, nya krafter inhämtades och efter det nådde vi till slut Naturhistoriska.
Bland allt vi såg och lärde oss så sitter nog minnet av hur stora blåvalar kan bli och att Håkärring som lever i våra vatten i sällsynta fall skulle kunna frossa på människor.
Kvällen spenderade vi på Liseberg tillsammans med Tina och Elise. Flera åkattraktioner avnjöts och ett flertal chokladhjul provades. Det slutade så fantastiskt att både William och Elise vann en stjärnvinst vardera. Nu har vi choklad så det räcker ett bra tag framöver.
William som aldrig åker några attraktioner som går snabbt hade tidigare under dagen lovat att åka Flumride. Den åkte vi som avslutning på kvällen. Efteråt så var det en stolt kille som klev ur stocken :)
Efter en proppfull spårvagnstur och mycket sen middag i båten somnade vi skönt.
William & Elise vann varsin stjärnvinst på chokladhjulen.
nattlig fototur

måndag 21 juli 2014

Mot Göteborg

Lysekil lyser vackert på kvällen.
Började morgonen med att hämta upp nätet, hade förhoppning om att lyckas lura en vacker, skimrande öring. Så blev det inte, men väl en smarrig makrill som just i detta nu ligger och röks i vår nya MiniChef smoker.
Uppställning och inräkning av besättning på däck 08.00 för avfärd klockan nio.....så blev det inte, endast kapten hade ställt klockan, resterande snusade och sov i godan ro. Måste få bättre pli på dem, kan ju inte sova bort semestern på det där sättet.
Klarblå himmel, varmt i luften och en vind på ca 10 m/s. Lade ut rutten för att maximera solintaget mot våra bleka kroppar och minimera gung.

Trängseln av båtar som färdas inomskärs och stekande hettan i 7 knop gjorde att vi tröttnade på den strategin redan efter att passerat Gullholmen, så när vi kom ut på Kärringöfjorden gick vi utomskärs. 2750 varv och 21 knop är perfekt marschfart, den farten höll vi i princip ner till 8-knopsskyltarna i Göteborg...blev nog en överträdelse av hastighetsgräns vid Öckerö, vilket vi blev uppmärksammande på av en annan båt som gjorde fingret åt kapten. Nu hann inte kapten upplysa den andra båten om att kapten inte är intresserad av sex med män....något som den andra personen förmodligen inte visste. (det vet ju alla att det var dem gamla grekerna som började med att pekar fingret åt andra...vilket då betydde sex med män)
Älvsborgsbron
På sjön lever vi efter devisen "är man stor ska man va snäll" som jag gissar alla NordWestägare fått höra vid leverans av sin båt :)

Vi angjorde Lilla Bommen i strålande väder och fullt med människor...inget pompa och ståt mötte oss, men väl kära Nettan och Hanna som var och gjorde Göteborg.
Redo att angöra Lilla Bommen
Här ligger vi perfekt, supermysigt och så centralt det kan bli. Massor att göra för kidsen och bäst av allt (iaf för Wille) är en QP-ramp där han kan köra kickbicke.

På kvällen fick vi besök av Roger som jag inte träffat på säkert 15 år, fantastiskt kul och va lätt det är att träffa sina barndomsvänner...det bara klickar och man fortsätter direkt där man sist slutade, fast med nya erfarenheter och andra personligheter.

fredag 18 juli 2014

4 veckor på havet!

Sista kvällen i Gränna och pirr i magen av förväntan, för i morgon är det havet som gäller i 4 hela veckor framöver.
Som vi har väntat på den här dagen...friheten, äventyren och alla spännande möten med nya människor som i de flesta fall är oerhört inspirerande.
Vi har bestämt att inte stressa utan ligga ett par dagar på de platser vi kommer till, i alla fall så länge det är fint där vi hamnar.
Norra delen av västkusten är så här i juli överfull med båtar och jag är inte förvånad om vi svenskar är i minoritet, inget fel i det, men platsbristen är påtaglig och det enligt oss inte så jättekul att behöva gå in i hamn redan vid 12-13 snåret för att få plats.

I år har vi därför beslutat att först gå söderut mot Göteborg och sedan ta oss vidare mot underbara Danmark. Läsö, Säby och Skagen. Därifrån är planen att korsa Skagerak och gå rakt över till Norge, vi hoppas sikta Risör. Allt beror på vilket humör vädrets makter är på. Skagen - Risör är en sträcka på ca 75 sjömil där i alla fall 50 sjömil kommer vara utan att se land.
Är havet lugnt så bör vi komma över på ca 4 timmar. (mer info om detta kommer :) )

Vi har gjort allt för att minimera eventuella fel. Båten och framförallt motorerna är dubbel och trippelkollade...oljor och andra nödvändiga vätskor är påfyllda så jag hoppas att vi kan åka i 4 veckor utan bekymmer.

Planerad färdväg.

Planerad färdväg. Totalt ca 350 nm.

Nu håller vi tummarna för att inte råka ut för några större bekymmer!

vill ni följa oss kan ni antingen ladda ner marinetraffics app eller gå till marinetraffic.com sök båt "costa chorta II" då ser ni oss på AIS.

Allt gott!

måndag 14 juli 2014

Ny säsong

Det har inte blivit vare sig mycket bloggat eller åkt under året av diverse orsaker. Nu är vi i alla fall på "G" och har varit ute 2 helger i rad.
Märkligt nog (håll i trä) så känns det mycket lugnare och stabilare i år. Vi kom ihåg allt direkt....nästan!

I helgen låg vi på Keö, strax syd om Kungshamn. En helt underbar fredag och lördag där vädrets makter verkligen bjöd på underbart väder. Vi gjorde en vacker långsida in mot berget och låg där alldeles ensamma ända tills lördag förmiddag då vi fick ett tyskt par från Hannover som båtgrannar.
Att få vara på sjön plockar ofta fram det bästa ur oss människor i form av hjälpsamhet och underbara pratstunder.
Vi hade en mycket trevlig stund med Ralf och hans fru där vi filmade, drack öl och hade det allmänt gemytligt.

Under eftermiddagen kom Jimmie, Maria och barnen och sov över hos oss. Mycket bad, grill och en å annan öl blev det innan kapten somnade vid 12-snåret på natten.
Här ligger vi med Kalami Sailing på Keö och en alldeles underbar lördag.

Att bada har nu övergått från att stillsamt ta sig i från badbryggan till att hoppa från flybridge 4 meter upp i luften. William är själva initiativtagaren till detta och vare sig pappa eller Isabelle är sena att hänga på.
22 grader var det i havet så vi låg i länge och ofta!

Till helgen är det semester och då ska vi vara på havet i 4 underbara, spännande veckor.

Förhoppningsvis blir det mycket bloggande :)