fredag 12 april 2013

Trådlöst ljud

Bose Lifestyle 18
Till och med jag kan tycka att vårt Bose Lifestyle 18 5.1 ljudsystem uppdelat i olika zoner beroende på var i båten man vill spela är lite overkill, men att det låter förbaskat bra är ingen tvekan om.
Det finns dock 2 nackdelar, den ena är inte mycket att göra åt och det är att systemet på går 220 istället för 12-volt. Den andra nackdelen är att man inte kan spela Spotity.

Manualen luslästes från pärm till pärm, men inget nämndes om smartphones, Spotify eller trådlös koppling...tänk va tekniken har utvecklats sedan mitten 2010....
Surfade Bose hemsida och visst där fanns en dockningstation, men vad jag förstår passar den inte till vårt system.

Så den  bästa lösning jag hittade var inkoppling via RCA-kablar. Inte optimalt, men visst det är i alla fall en lösning.
Blåtandsadapter för trådlös streaming av ljud

Hursomhelst, väl hemma hittade jag en liten blåtandspuck som man kan koppla in i systemet via RCA och ansluta till via telefon eller surfplatta.
Fanns en hel del märken att välja bland. Blev till sist Logitechs produkt som går under det långa namnet "Logitech Wireless Speaker Adapter for Bluetooth® audio devices"

Denna har fått bra betyg och drar även minst ström av de varianter jag tittade på.

Ska bli spännande att koppla in och provköra under helgen så det blir lite redig musik på sjön!